איך אפשר להקל ולמנוע כאבי ברכיים בגיל מבוגר?

איך אפשר להקל ולמנוע כאבי ברכיים בגיל מבוגר?

באופן טבעי עם השנים הגוף נשחק ותהליך ההזדקנות עשוי להיות מלווה גם בבעיות ברכיים שגורמות לכאבים חריפים ועלולות לפגוע בתפקוד ובאיכות החיים.

מדוע כואבות לנו הברכיים?

קיימות סיבות שונות לבעיות וכאבי ברכיים כאשר אבחון הבעיה דורשת בדיקה רפואית בין אם מדובר בשחיקה בסחוס או בדלקת גידים. הסיכונים לבעיות ברכיים עולים במצבים של עודף משקל או פציעה בעקבות תאונה או פעילות ספורטיבית והכאב עשוי להחמיר עם הזמן וחשוב לבדוק כיצד ניתן לטפל. סימנים מעוררי דאגה שיכולים לבשר שיש בעיה עם הברכיים יכולים להיות נפיחות באזור הברך, עיוות, נוקשות יתר או כאב שמחריף בעת ביצוע פעולת כיפוף הברכיים. הבעיה היא שעם הזמן הסחוס נשחק וכתוצאה מכך העצמות מתחככות אחת בשנייה וזה גורם לכאב.

כיצד ניתן להפחית את עוצמת הכאב ולשפר את התפקוד?

שינוי באורח החיים יכול לסייע בהפחתת כאבי ברכיים במיוחד אם מדובר בבעיה שמחמירה בעקבות עודף משקל, כי יש לקחת בחשבון שהברך תומכת בחלק גדול ממשקל הגוף ועודף משקל מעלה את הסיכוי לעומס ולכאב בברכיים. חולשת שרירים בעקבות חוסר פעילות גופנית יכול אף הוא להחמיר את המצב ולכן, חשוב כן לנסות להתאמן במסגרת המגבלות וההמלצות כאשר במצבים רבים ההמלצה תהיה לבצע פיזיותרפיה על מנת לשפר את טווח התנועה ולחזק את השרירים. פעילויות מומלצות לרוב הן רכיבה על אופניים ושחייה שמסייעים בבריאות הסחוס של הברך והפחתת הסיכוי לניוון שרירים או פציעות עתידיות.
מתיחות שונות כל השרירים התומכים בברכיים יכולות לסייע בהשגת גמישות ושיפור הניידות כאשר הן מבוצעות בצורה עדינה ונכונה. נעליים אורטופדיות בעלות מבנה ייחודי להפחתת עומס כולל בלימת זעזועים יכולות לסייע בהפחתת עוצמת הכאב. יציבה נכונה הודות לנעליים ובכלל תרגול היציבה והפחתת משקל ועומס מהגוף יכולה לשמור על הברכיים.
תמיד כדאי לדעת מה הקצה היכולת שלכם מהבחינה האקטיבית ולא לעבור ממנו כדי לא חלילה לגרום נזק.
כדאי לדעת שגם התפריט התזונתי יכול להשפיע וההמלצה לשלב בו מזונות אנטי דלקתיים ובמקביל חשוב לשמור על שתייה מספקת למניעת התייבשות. הפסקת עישון אף היא רלבנטית בהתמודדות עם כאבים לרבות כאבי ברכיים.
במקרים בהם הכאב קיצוני ניתנים גם משככי כאבים למיניהם ואף זריקות של סטרואידים שהינן בעלות השפעה אנטי דלקתית.

מה קורה כשאין בררה מלבד ניתוח החלפת מפרק הברך?

אחת הבעיות השכיחות בקרב הסובלים מבעיות ברכיים היא דלקת מפרקים ניוונית. במקריה זה או במקרה של כאב חד לא תמיד יעזרו הרעיונות שהועלו ולצד בעיות תנועה הפוגעות בתפקוד היומיומי (לרבות כיפוף הברך, הליכה או עליית וירידה במדרגות) יתכן שיהיה צורך בפרוצדורה התערבותית כירורגית כמו החלפת מפרק הברך. ניתוח זה מבוצע לצורך החלפת החלק הפגום במפרק מלאכותי כאשר יש שתי אופציות האחת היא ניתוח החלפת מפרק מלא והשנייה היא ניתוח החלפת מפרק חלקי – ניתוחים בשיעור הצלחה גבוה שיכולים לסייע מאוד בהפחתת הכאב ושיפור התפקוד. חשוב להתייעץ עם אורתופד מומחה המבצע ניתוחי החלפת ברך ולבדוק שהוא משתמש במשתלים של חברות איכותיות העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובכל מקרה, לפני שניגשים להליך כירורגי כמו החלפת מפרק ברך חלקי או מלא יש לקחת בחשבון גם את ההליך השיקומי שהינו פועל יוצא מהניתוח. השיקום כולל לרוב שימוש בגרביים אלסטיות, חבישות, פיזיותרפיה וכדומה.
המטרה של הטיפול והפעילויות להפחתת כאבי ברכיים היא לזהות את הכאב, להפחית את עוצמתו ואת התדירות ולאפשר חיים פעלתניים ונוחים יותר במינימום מגבלות פיזיות או כאבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *